Op 12/09/2022
Samenvatting afbeelding artikel

Het bonus-malus systeem wordt door verzekeraars gebruikt om het risico van een bestuurder in te schatten en zo de hoogte van zijn verzekeringspremie te bepalen. Voor de meeste verzekeraars wordt een jaar zonder ongeval 1 graad lager en een schades in fout een ​​boete van 5.


Het bonus-malus systeem wordt door verzekeraars gebruikt om op basis van de schade-ervaring het risico van een bestuurder in te schatten en zo de hoogte van zijn verzekeringspremie te bepalen. Dit bedrag wordt aangepast aan het aantal opgelopen schadegevallen.

Dit systeem werkt op basis van een schaal die de hoogte van uw verzekeringspremie in verhouding zet tot verschillende bonus-malusgraden: elke graad is gekoppeld aan een percentage van uw basispremie.

Een goede chauffeur – die geen ongeval veroorzaakt – wordt beloond door zijn bonus-malusgraad te zien dalen, waardoor de hoogte van zijn premie naar beneden wordt bijgesteld. Omgekeerd zorgt een ongeval door schuld ervoor dat u hogerop komt en meer betaalt.

Tot 2004 was het bonus-malussysteem verplicht en uniform voor alle Belgische verzekeraars, wat het begrip en de vergelijkbaarheid vergemakkelijkte.

Tegenwoordig blijft het principe van het verlagen of verhogen van de verzekeringspremie volgens het aantal veroorzaakte schadegevallen wijdverbreid, maar verzekeraars zijn vrij om het toe te passen door hun eigen regels te definiëren. Zo kan het aantal graden variëren van verzekeraar tot verzekeraar (de schaal kan gaan van graad 0 tot graad 18 of 22, van -2 tot 22 of van -4 tot 22). Om te weten welk percentage van de premie verbonden is aan een dergelijke mate van bonus-malus, is het nodig te verwijzen naar wat elke verzekeraar heeft ingevoerd.

Voor de meeste verzekeraars geldt dat een jaar zonder ongeval de schaal met 1 graad verlaagt en een schades in fout een boete van 5, dus 5 graden verhoogt. Sommigen stellen een combinatie voor van het "schaal"-systeem met "jokers" (na x jaar zonder schadeclaims heeft de verzekerde recht op een "joker" waarmee hij na een eerste schadegeval een boete en verhoging van het bedrag kan vermijden) van zijn premie).  

Verzekeraars gebruiken het schadecertificaat om de jaarlijkse verzekeringspremie vast te stellen: dit is een document dat voor een bestuurder de schadegevallen rapporteert die zich gedurende de afgelopen vijf jaar hebben voorgedaan en dat voor elk van hen aangeeft of de aansprakelijkheid van de bestuurder is aangegaan en de door de verzekeraar uitgekeerde bedragen. Het schadeattest kan rechtstreeks aangevraagd worden bij uw verzekeraar of gedownload worden via www.carattest.be. Het attest wordt automatisch verstuurd door de verzekeraar na het einde van het contract. Dit attest wordt opgevraagd door uw nieuwe verzekeraar.

Legalstreet-experts zijn aanwezig 7d/7 om uw vragen kosteloos te beantwoorden.