Op 03/04/2023
Samenvatting afbeelding artikel

Begin 2023 bevestigde het kabinet van de Waalse minister bevoegd voor verkeersveiligheid, V. De Bue, de plaatsing van nieuwe flitspalen in het Waalse Gewest. Dit besluit volgt op een proefproject dat in oktober 2021 op 7 Belgische autosnelwegen werd gelanceerd en tot doel had het "ongevalgevoelige" karakter te meten van bepaalde trajecten die als gevaarlijk bekend staan. Met deze 33 nieuwe toestellen komt het totale aantal flitspalen op de Waalse wegen tegen het einde van het jaar op 62.

Hoe werkt een trajectradar? 

Een trajectradar is een automatische radar uitgerust met een camera die de gemiddelde snelheid van een voertuig meet van punt A (begin van het traject) tot punt B (einde van het traject). Als de berekende gemiddelde snelheid hoger is dan de toegestane snelheid, krijgt de bestuurder van het voertuig een snelheidsboete. Dit apparaat maakt het mogelijk de snelheid van de bestuurder te beperken, niet op een specifiek punt (zoals bij vaste/permanente flitspalen), maar over een heel weggedeelte - vaak meerdere kilometers.

De installatie van deze snelheidscamera's vereist dat aan bepaalde technische overwegingen wordt voldaan: ze kunnen bijvoorbeeld niet worden geïnstalleerd op een weggedeelte met snelheidsveranderingen, kruispunten of knooppunten. 

Het einde van de tolerantiemarge en de quota, maar niet van de technische foutmarge

De autoriteiten hebben besloten de tolerantiemarges en quota, die werden beschouwd als "gunstige" mechanismen om aan de starheid van het snelheidsberekeningssysteem te ontsnappen, af te schaffen.  

Met de tolerantiemarge kon een extra drempel - boven de wettelijke limiet - worden ingevoerd voordat de politie een bekeuring kon uitschrijven. Sinds augustus 2022 zijn alle Belgische autowegen uitgerust met flitspalen die knipperen bij 129 km/u (de maximumsnelheid van 121 km/u plus de technische foutmarge van 6% - zie het onderscheid hieronder), wat voorheen niet het geval was, aangezien een flitspaal pas flitste bij 141 of 147 km/u. Deze afschaffing van de tolerantiemarge voor flitspalen gold echter alleen voor de autosnelwegen van het Koninkrijk; onlangs heeft het Waalse Gewest een verdere stap gezet door deze afschaffing uit te breiden tot de Waalse gewestwegen. 

De tolerantiemarge mag niet worden verward met de technische foutmarge van de radar. Deze technische correctie blijft ongewijzigd: voor snelheden onder 100 km/u geniet de automobilist een marge van 6 km/u. Boven 100 km/u bedraagt deze marge 6% ten opzichte van de toegestane snelheid. 

Voorbeeld: een automobilist rijdt met een gemiddelde snelheid van 53 km/u op een weggedeelte dat beperkt is tot 50 km/u: hij profiteert van de technische correctie waardoor hij onder de toegestane snelheid blijft (53 km/u - 6 km/u = 47 km/u). Hij zal dus geen snelheidsboete krijgen. 

Dankzij de quota kon de toevloed van boetes daarentegen worden geregeld in functie van de verwerkingscapaciteit van het parket door de flitspalen op bepaalde tijdstippen uit te schakelen. Dit is niet langer het geval: flitspalen flitsen overtreders van de snelheidslimiet 24/7. 

Boetes op basis van flitspalen

Hieronder vindt u een overzichtstabel van de tarieven voor snelheidsovertredingen. Deze tarieven geven het minimumbedrag aan dat onmiddellijk kan worden geïnd. In sommige omstandigheden kunnen andere boetes worden opgelegd.

 

 

In de bebouwde kom, bij scholen, in 30 km/u zones, woonwijken of ontmoetingszones

Op andere wegen

Van 1 tot 10 km/u boven de maximumsnelheid

53 euros

53 euros

Van 11 tot 30 km/u boven de maximumsnelheid

53 euro + 11 euro per extra km/u

53 euro + 6 euro per extra km/u

Meer dan 30 km/u te hard

Verplichte verwijzing naar de rechtbank

Meer dan 40 km/u te hard: verplichte verwijzing naar de rechtbank

Er gelden strengere tarieven in de bebouwde kom, rond scholen, in 30 km/u-zones en in woonwijken.

Voorbeeld: een automobilist wordt geflitst door een flitspaal bij een gemiddelde snelheid van 63 km/u op een wegvak van 50 km/u (na toepassing van de technische foutmarge): 53 euro (tot 60 km/u) + 18 euro (6 euro x 3) = 71 euro.

Hebt u een vraag over een snelheidsovertreding of een boete die u wilt analyseren of betwisten? Aarzel dan niet om contact op te nemen met een gespecialiseerde advocaat @Legalstreet!


Sources

Legalstreet-experts zijn aanwezig 7d/7 om uw vragen kosteloos te beantwoorden.