Op 02/05/2023
Samenvatting afbeelding artikel

De Parijzenaars hebben gestemd: elektrische scooters met zelfbediening worden verboden in de Franse hoofdstad. Op zondag 2 april 2023 werden ze uitgenodigd om "Voor of tegen elektrische scooters met zelfbediening" te stemmen in een van de 203 stembureaus die voor de gelegenheid waren ingericht. Het resultaat was duidelijk: 89,03% van hen stemde voor een verbod (1). Volgens hen zijn ze een plaag voor de lichtstad. 

Dit nieuws heeft het debat in België opnieuw geopend: geen verbod in zicht, maar beter toezicht en meer regulering van deze machines in de openbare ruimte. 

Om onburgerlijkheden en hun overlast te bestrijden, zet de stad Namen in op een beter toezicht en een beperking van het gebruik ervan. Zo wil de gemeenteraad exclusiviteit verlenen aan één enkele exploitant, in plaats van de vier die momenteel in de Waalse hoofdstad actief zijn. De schepen van Mobiliteit van de stad Namen, S. Scailquin, voegt eraan toe dat "het belangrijkste criterium zal zijn dat mensen worden verplicht hun scooters achter te laten in "drop zones", door de stad toegestane beperkte parkeerplaatsen"(2). Ook wordt uitgegaan van een lagere snelheidslimiet in het voetgangersgebied. 

Bovendien hebben de Waalse steden, geconfronteerd met de proliferatie van deze machines en de vermenigvuldiging van de exploitanten, charters uitgevaardigd die de activiteiten regelen van bedrijven die elektrische scooters op hun grondgebied installeren. Ze leggen voorwaarden vast (met name inzake parkeren, verkeer en de staat van de uitrusting) die door de exploitanten moeten worden nageleefd. In Namen bestaat sinds 2021 een "Handvest voor de vestiging, op Namens grondgebied, van bedrijven die zich richten op het aanbieden van vrij zwevende machines". De stad Luik heeft een "Handvest voor zelfbedieningsfietsen". Deze charters zijn beschikbaar op hun websites (3). 

De stad Charleroi heeft tegen de stroom in besloten de uitbreiding van 250 zelfbedieningsscooters in haar stadscentrum goed te keuren (4). Maar niet zonder toezicht: de stad heeft ook een handvest dat het aantal zelfbedieningsscooters beperkt tot drie exploitanten en maximaal 1.500. De autoriteiten vragen de exploitanten hun gebruikers te herinneren aan de verkeersregels. Bovendien moeten de gebruikers ze na elke rit afgeven op vooraf met de stad vastgestelde afgifteplaatsen (en sinds kort gekoppeld aan een verplichte controle door middel van een foto die de gebruiker na gebruik maakt). De snelheid van scooters moet ook worden beperkt in specifieke gevallen: bijvoorbeeld in voetgangersgebieden of tijdens grote evenementen zoals carnaval.

 


Bronnen:

  1. https://www.paris.fr/pages/pour-ou-contre-les-trottinettes-en-libre-service-23231, 3 avril 2023.
  2.  S. Scailquin, interrogée par le RTBF, disponible sur https://www.rtbf.be/article/namur-la-ville-va-mettre-les-trottinettes-au-pas-11178830, 5 avril 2023.
  3. https://www.liege.be/fr/vie-communale/services-communaux/mobilite/se-deplacer/trottinette/charte-du-cyclopartage-en-libre-service-de-la-ville-de-liege; https://www.namur.be/fr/actualite/voici-les-trottinettes-en-libre-service.
  4.  https://www.rtbf.be/article/charleroi-le-developpement-controle-des-trottinettes-electriques-en-libre-service-11181871, 12 avril 2023.

Legalstreet-experts zijn aanwezig 7d/7 om uw vragen kosteloos te beantwoorden.