Op 01/12/2022

Nlds (2)

Het puntenrijbewijs wordt binnenkort realiteit. Dit systeem wordt door de autoriteiten voorgesteld als de oplossing voor verkeersveiligheidsproblemen, met als prioritaire doelstelling het terugdringen van het aantal verkeersdoden. Het huidige systeem zou inderdaad recidive in de hand werken.  

Hoe zal het werken ?  

Het project is gebaseerd op een optelsysteem: de chauffeur vertrekt met 0 punten, en elke overtreding zou resulteren in een optelling van 1 tot 4 punten. Het aantal punten hangt af van de ernst van de overtreding. Wanneer de score van 12 punten is bereikt, wordt een licentie-intrekking bevolen. In dit geval wordt de overtreder gedwongen om op eigen kosten een training te volgen waardoor hij 4 punten kan verliezen. Deze training kan ook op elk moment door de coureur worden gevolgd om zijn puntentotaal te verminderen.

Strafpunten vervallen na een bepaalde periode: twee jaar na het begaan van een lichte overtreding en drie jaar na het begaan van een zware overtreding. Bovendien worden boetes toegevoegd aan de verzamelde punten. Daarnaast krijgt elke bestuurder via een QR-code of zijn identiteitskaart toegang tot zijn totaal aantal punten op internet.

De doelstellingen van een dergelijk systeem zijn om de bestuurder te waarschuwen voor zijn situatie en om gedragsveranderingen op de weg waar te nemen. Dit is de reden waarom het gepresenteerde systeem een ​​semi-automatische werking zal hebben; punten worden automatisch toegevoegd tot een bepaald niveau. Zodra dit niveau is bereikt, wordt de bestuurder doorverwezen naar de politierechtbank. De rechter zou inderdaad “het laatste woord” hebben: hij zou van geval tot geval beoordelen of een intrekking van de vergunning legitiem is, in het licht van de omstandigheden waarin de feiten zijn gepleegd en de achtergronden.

Vanaf wanneer moet het puntenrijbewijs het daglicht zien  ?  

Hoewel het ontwerp in zijn huidige vorm zeer omstreden en politiek verdeeld blijft, zal het naar verwachting begin 2023 aan de volledige regering worden voorgelegd, voor een gunstig advies aan het parlement worden voorgelegd en tegen het einde van de huidige zittingsperiode (zomer 2024) ten uitvoer worden gelegd.  

Veel vragen blijven echter onbeantwoord. Er vinden nog steeds besprekingen plaats om het aantal punten te bepalen dat aan elke overtreding zou worden gekoppeld, afhankelijk van de ernst ervan. Bovendien moet de mate van automatisering van het systeem worden bepaald.  

Vergeet niet dat België het enige Europese land is dat geen plan heeft om recidive achter het stuur te bestrijden, en een van de enige landen die het puntenrijbewijs niet hebben aangenomen; inderdaad, 22 van de 27 lidstaten hebben het al opgelegd.  


Legalstreet-experts zijn aanwezig 7d/7 om uw vragen kosteloos te beantwoorden.